PEMANFAATAN ISPRING SUITE QUIZMAKER UNTUK PEMBUATAN SOAL-SOAL BAHASA ARAB

  • Frida - Akmalia Universitas Pendidikan Indonesia Bandung
Keywords: Ispring Suite Quizmaker; Create questions; Arabic Language

Abstract

 

Abstract:

This study aims to optimize the evaluation of Arabic learning by using the Ispring Suite Quizmaker software that can be integrated directly into Microsoft Power Point with images, animations, audios, videos, sets of student ability test and their feedback. With the data that already obtained, the writer does literature study to relate some of the problems with existing theories to find relevant solutions for each issue found. As for the main problems in this study are: 1) Advances in information technology that requires techers to always provide interesting, visual, and interactive learning facilities. 2) Limitations of teacher’s knowledge in making Arabic interactive questions by using software. From some of the existing problems, there are several solutions to overcome them. One was by utilizing the Ispring Suit Quizmaker software where the teacher can make various types of questions easily such as multiple choice, right wrong, match, and stuffing.

 

References

Agustin, M. "Permasalahan Belajar dan Inovasi Pembelajaran Panduan untuk Guru, Konselor, Psikolog, Orang Tua, dan Tenaga Kependidikan". Bandung: PT Refika Aditama, 2011.
Fauzi, M. R. "Penggunaan Google Form Sebagai Alat Evaluasi Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia", 2014.
Hermawan, A. "Mengenal Ispirng QuizMAker: Membuat Kuis Interaktif dengan Ispring QuizMaker", 2014.
Hermawati, K. "Modul Pelatihan Ispring Presenter. Modul (online)", 2010.
Imam Asrori, D. "Evaluasi Pembelajaran Bahasa Arab". Malang: Misykat, 2012.
Ismail, T. Bin. "Istiratijiyat al-Ta’alum al-Mubasyar Lada al-Thalabah al-Mutakhashishin fi al-Lughah al-‘Arabiyah bi Istikhdam Barnamaj ATLAS.ti", Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 3 No. 2, 2016.
Khaerudin. "Administrasi, Analisis Butir, dan Kaidah Penulisan Tes", Madaniyah, 1, 2017.
Kholisoh, L. N. "Sudahkah Evaluasi Kemahiran Berbicara Bahasa Arab Pada Tingkat Dasar Dilakukan?", Alsuniyat: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 1(1), doi: https://10.17509/alsuniyat.v1i1.24200, 2018.
Kusmana, A. "E-Learning Dalam Pembelajaran Bahasa", 14 No. 1, 2011.
Mastuti, E. "Pemanfaatan Teknologi dalam Menyusun Evaluasi Hasil Belajar: Kelebihan dan Kelemahan “Tes Online” untuk Mengukur Hasil Belajar Mahasiswa’, Penelitian Psikologi, 2016.
Prastowo, A. "Panduan Kreatif Membuat Bahan Ajar Inovatif. Yogyakarta: Diva Press, 2011.
Purwant. Evaluasi Hasil Belajar. Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2009.
Rahmawati, D. "Pemanfaatan Wondershare Quiz Creator Dalam Pembuatan Soal-Soal Bahasa Arab", Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 2(1), pp. 37–46. doi: http://journal.imla.or.id/index.php/arabi, 2017.
Rochmawati, A. P. "Pengembangan Alat Evaluasi Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dengan Wondershare Quiz Creator Materi Sistem Penilaian Persediaan", Pendidikan, 3 No. 1, 2015.
Sudjana, N. "Penilaian Hasil Proses Belajar Mengajar". Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2010.
Suharsimi Arikunto. "Dasar-Dasar Evaluasi Pendidikan". Jakarta: PT Bumi Aksara, 2009.
Suharsimi Arikunto. "Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta, 2010.
Sulistiyorini. "Evaluasi Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan". Yogyakarta: Teras, 2009.
Syihabuddin. "Tes dan Evaluasi Pengajaran Bahasa". Bandung: UPI Press, 2019.
Widoyoko, E. P. "Evaluasi Program Pembelajaran". Yogyakarta: Pustaka Belajar, 2009.
Published
2020-09-30