The Role Of Qismu Al-Lughoh In Forming a Language Environment In a Modern Islamic Boarding School

Main Article Content

Almuzakir Almuzakir Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo, Indonesia
Wahyu Hanafi Putra Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo, Indonesia
Lisma Meilia Wijayanti Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo, Indonesia
Kunti Nadiyah Salma Institut Agama Islam Sunan Giri (INSURI) Ponorogo, Indonesia

Abstract

This study aims to obtain clear and in-depth information about the role of Qismu al-lughoh through a language court to ensure the quality of foreign language skills for new male KMI students at Pondok Modern Arrisalah International Program Slahung Ponorogo. This study uses a descriptive research design combined with a case study approach. At the same time, the data collection techniques used are interview techniques, observation, and documentation. Data analysis techniques use content analysis by collecting data, reducing data, and drawing conclusions from research results. Based on the results of the study shows that the role of Qismu al-Lughah through language courts for new students includes providing routine vocabulary to increase students' knowledge of Arabic accompanied by daily speaking practice, creating an active language environment, supervision, and daily monitoring of the muhadatsah process through language investigators, giving punishment to offenders, holding language contests.

Article Details

References

Ansahari, Hafi. Pengantar Ilmu Pendidikan. Surabaya, 1983.
Arina Alfi Aminatuz Zuhriyah, Samsul Mukani, dan Lisma Meilia Wijayanti. “Analisis Kesalahan Morfologi Arab pada Lembar Jawaban Siswa di MA Ma’arif Al Falah Sawoo Ponorogo Analysis.” Lingua Franca, Jurnal Bahasa dan Sastra 1, no. 1 (2022): 40–52.
Farahdiba, Syahnaz Nabela. “Implementasi Disiplin Berbahasa Arab dan Dampaknya Terhadap Kemampuan Maharah Al-Kalam Di Lembaga Pengembangan Bahasa Asing Nurul Jadid Paiton Probolinggo Periode 2015/2016.” Fakultas Ilmu Tarbiyah Dan Keguruan Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2016.
Hermawan, Asep. Metodologi pembelajaran bahasa arab. Bandung: Remaja Rosda Karya, 2001.
Irvan Maulana Aji, Widi Astuti, Cahya Edi Setyawan,. “Penerapan Biah Lughawiyah Dalam Pembiasaan Maharah Kalam Di Pondok Pesantren Ibnul Qayyim Putra Yogyakarta.” Jurnal Ihtimam 3, no. 1 (2021): 95–120. https://doi.org/10.36668/jih.v3i1.222.
Jannah, Luthfia Aulia Miftahul. “Peran Bagian Bahasa Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Santriwati Pondok Pesantren Islam Ar-Rohmah Kedunggalar Ngawi Tahun Pelajaran 2011/2012.” Fakultas Agama Islam Universitas Muhammadiyah Surakarta, 2012.
Mas’udi, M. Ali. “‘Peran Pesantren.’” Jurnal Paradigma Volume 2, Nomor 1 (November 2015), 2015.
Mawarni, Devita. “Penerapan Pembelajaran Mahãrah Al-Kalãm dengan Metode Langsung.” Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Pengajarannya 2, no. 2 (2018).
Moleong, Lexy J. Metodologi Penelitian kuantitatif. Bandung: Remaja Rosda Karya, 1989.
Munawaroh, Siti, Lisma Meilia Wijayanti, dan Nanik Setyowati. “Implementasi Ṭ arīqah Intiqāiyah dalam Pembelajaran Bahasa Arab Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Bahasa Arab Siswa Kelas VI MI PSM Walikukun Desa Bangunrejo Kecamatan Sukorejo Kabupaten Ponorogo tahun 2021” 1, no. 1 (2023): 9–24. https://doi.org/10.37680/ssa.v1i1.2472.
Mustasir, Muhammad. Nilai karakter :Refleksi untuk pendidikan. Jakarta: Rosdakarya, 2021.
Mustofa, Zamzam. “Proses Pembelajaran Berbahasa Arab pada Program BLC (Bilingual School) Kelas VII MTsN Kota Madiun.” Tsaqofiya: Jurnal Pendidikan Bahasa dan Sastra Arab 3, no. 1 (2021): 46–61.
Poedjosoedarmo, Soepomo. Filsafat Bahasa. Surakarta: Muhammadiyah University press, 2001.
Putra, Wahyu Hanafi. “UNIVERSALITAS BAHASA DALAM KONTESTASI PBA DI INDONESIA.” Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 3 (2019): 28–39.
Rahman, Aulia. “Peran Lingkungan Bahasa Arab Dalam Meningkatkan Penguasaan Bahasa Arab Pada Pesantren Izzur Risalah Panyabungan.” Prosiding Konferensi Nasional I Hasil Pengabdian Masyarakat 1, no. 1 (2021): 83–92.
Ridwan, Cayhyadi. Media Pondok Modren Arrisalah. Ponorogo: Risalah Press, 2019.
Rizqi, M. Rizal, dan M Rizal Rizqi. “Peran Jasus Dalam Menciptakan Bi’ah Lughawiyyah Di Pondok Pesantren Modern Fadllillah Tambak Sumur-Waru-Sidoarjo.” EL-IBTIKAR: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 8, no. 2 (2019): 123–48.
Syafi’i, Muhammad, dan Lailatus Syarifah. “Peran Organisasi Pelajar Pondok Fadllillah (OPPF) terhadap Santri Melalui Pengamalan Agama Islam.” Pendidikan Islam 2, no. 2 (2018): 13–14.
Syamaun, Nurmasyithah. “Pembelajaran Maharah al-Kalam untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh.” Jurnal.Ar-Raniry.Ac.Id, 2016, 343–59.
Wijayanti, Lisma Meilia. “Penguasaan Fonologi dalam Pemerolehan Bahasa : Studi Kasus Anak Usia 1 . 5 Mastery Of Phonology In Language Acquisition : A Case Study Of Child Aged 1 . 5 Institut Agama Islam Sunan Giri , Ponorogo dianggap universal dan otonom tanpa melihat fungsinya seb.” Absorbent Mind 1, no. 1 (2021): 12–24.