Keragaman Jinas dalam Syair Kitab Ta’lim al-Muta’allim Karya Imam Zarnuji

Main Article Content

Asifah Asifah Universitas Al-Azhar Indonesia, Indonesia
Iin Suryaningsih Universitas Al-Azhar Indonesia, Indonesia

Abstract

The book of Ta’lim al-Muta’allim, in addition to containing character education messages, especially in the guidance of seeking knowledge, also presents the beauty of the Arabic language, which lies in its verses. The beauty of this language can be described by analysing jinas, one of the materials in the Balaghah science family. This study aims to reveal the presentation pattern of jinas contained in the verses of Ta’lim al-Muta’allim. The qualitative method of descriptive analysis is the research method used with the literature method as data collection. The interactive model of Miles and Huberman is used as a data analysis technique. The results of this study show that the book of Ta’lim al-Muta’allim has thirteen different chapters, and six contain poems presented in the jinas style. There are six types of jinas used in presenting poetry, namely lahiq jinas, naqis jinas, isytiqaq jinas, qolab kul jinas, mukharraf jinas and mudhari' jinas. Moreover, the most Jinas contained in the poem is Jinas isytiqaq, a similar lafazh from the exact word origin or the same root. This research has implications for a more comprehensive analysis of jinas on other book objects.


Asbtrak


Kitab Ta’lim al-Muta’allim selain memuat pesan pendidikan karakter terutama dalam panduan mencari ilmu, kitab ini juga menyajikan keindahan bahasa Arab yang terletak pada syair-syairnya. Keindahan bahasa ini bisa dideskripsikan dengan analisis jinas, salah satu materi dalam rumpun ilmu Balaghah. Tujuan dari penelitian ini yaitu mengungkap pola penyajian jinas yang terdapat dalam syair kitab Ta’lim al-Muta’allim. Metode kualitatif analisis deskriptif adalah metode penelitian yang digunakan dengan metode kepustakaan sebagai pengumpulan data dan model interaktif dari Miles dan Huberman dipakai sebagai teknik analisis data. Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa kitab Ta’lim al-Muta’allim mempunyai tiga belas bab yang berbeda, dan enam bab di antaranya memuat syair yang disajikan dengan gaya jinas. Terdapat enam jenis jinas yang dipakai dalam menyajikan syair, yaitu jinas lahiq, jinas naqis, jinas isytiqaq, jinas qolab kul, jinas mukharraf dan jinas mudhari’. Dan Jinas yang paling banyak yang terdapat dalam syair tersebut yaitu Jinas isytiqaq yang merupakan lafazh yang serupa dari asal kata yang sama atau dari akar yang sama. Penelitian ini berimplikasi pada analisis jinas yang lebih komprehensif pada objek kitab yang lain.

Article Details

References

Azhari, Dian Rizky, M Yoesoef, and Turita Indah Setyani. “Mendiskusikan Definisi Sastra Islam Dan Sastra Islami Dalam Kesusastraan Indonesia Masa Kini.” Diglosia: Jurnal Kajian Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya 5, no. 4 (2022): 763–78.
Aziz, Husein. “Studi Kritis Terhadap Ilmu Balaghah Klasik.” ISLAMICA: Jurnal Studi Keislaman 1, no. 2 (2007): 174–80.
Aznil, Muhammad. “The Concept Of Islamic Education According To Sheikh Az-Zarnuji In The Book Of Ta’lim Muta’allim.” International Journal of Educational Review, Law And Social Sciences (IJERLAS) 1, no. 2 (2021): 330–38.
Candra, Wiwin, Ahmad Dibul Amda, and Bariyanto Bariyanto. “Peran Guru Dan Akhlak Siswa Dalam Pembelajaran: Perspektif Syekh Az-Zarnuji Kitab Ta’lim Muta’allim.” Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam 2, no. 2 (2020): 262–79.
Faridah, Eva. “Etika Menuntut Ilmu Menurut Kitab Ta’lim Muta’alim.” International Explorations in Research Journal 1, no. 3 (2023): 146–56.
Hamidah, Nur. “فن الجناس والسجع في منظومة الفرائد البهية في القواعد الفقهية للسيد أبي بكر الأهدلي اليمني الشافعي: دراسة تحليلية بلاغية.” Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2021.
Haryanto, Sri, and Robingun Suyud El Syam. “Reciprocal Character Value In The Book Of Ta’lim Muta’alim With Character Education In Indonesia And Global Ethics.” Jurnal Scientia 11, no. 02 (2022): 697–702.
Hazar, Siti. “Syair Menuntut Ilmu Diwan As-Syafi’i Dalam Perspektif Gaya Bahasa Jinas Balaghi.” Kitabina: Jurnal Bahasa & Sastra Arab 3, no. 02 (2022): 21–33.
Huda, Miftachul, and Mulyadhi Kartanegara. “Aim Formulation of Education: An Analysis of The Book Ta’lim Al-Muta’allim.” International Journal of Humanities and Social Science 5, no. 2 (2015): 143–49.
———. “Curriculum Conception in the Perspective of the Book Ta’lim Al-Muta’allim.” International Journal of Education and Research 3, no. 2 (2015): 221–32.
———. “Distinctive Feature of Al-Zarnūjī’s Ideas: A Philosophical Inquiry into the Book Ta’līm Al-Muta’allim.” American International Journal of Contemporary Research 5, no. 2 (2015): 171–77.
———. “The Significance of Educative Environment to the Character Development: A Study of Al-Zarnûjî’s Ta’lim Al-Muta’allim.” International Journal of Innovation Education and Research 3, no. 3 (2015): 191–200.
Junaidi, Shidqi. “Paradigma Pedagogik Humanistik Perspektif Imam Az-Zarnuji Dalam Kitab Taʻlīm Al-Mutaʻallim Dan Relevansinya Dengan Merdeka Belajar.” NAHNU: Journal of Nahdlatul Ulama and Contemporary Islamic Studies 1, no. 1 (2023): 59–76.
Kirin, Arwansyah, and Wan Ainaa Wan Zahari. “Hadith Writing Methodology in the Book of Ta’lim Al-Mutaalim By Shaykh Al-Zarnuji.” In Proceedings of the 2nd International Conference on Islamic Studies, ICIS 2020, 27-28 October 2020, Ponorogo, Indonesia, 2021.
Mahendra, Benny Putra. “Ideal Teacher in the View of Az-Zarnuji and Al-Ghozali.” Jurnal Al-Qiyam 2, no. 1 (2021): 67–76.
Mohamad, Ab Halim. “Unsur-Unsur Ilmu Badi’Arab Dalam Syair Hamzah Fansuri.” SARI: Jurnal Alam Dan Tamadun Melayu 29, no. 2 (2011): 67–82.
Musthafa, Izzuddin, Ateng Rohendi, Mada Sumringah Sari, Cucu Komariah, and Nadia Kurnia Fauziah. “Niat Dalam Mencari Ilmu (Studi Dalam Kitab Ta’lim Al-Muta’llim Thariqat at-Ta’allum Karya Al-Zurnuji).” Innovative: Journal Of Social Science Research 4, no. 1 (2024): 576–87.
Nabilah, Nada, Muhammad Mustofa, and Nailin Najihah. “Nilai Pendidikan Karakter Perspektif Az-Zarnuji Dalam Kitab Ta’lim Al-Muta’allim.” Tafahus: Jurnal Pengkajian Islam 2, no. 2 (2022): 85–97.
Nuha, Muhammad Afthon Ulin, and Nurul Musyafaah. “The Alignment of the Final Letters in the Alala Book by Sheikh Al-Zarnuji: Rhetoric Analysis Study.” Al-Irfan: Journal of Arabic Literature and Islamic Studies 6, no. 1 (2023): 83–102.
Rahman, Alfianoor. “Pendidikan Akhlak Menurut Az-Zarnuji Dalam Kitab Ta’lim Al-Muta’allim.” At-Ta’dib 11, no. 1 (2016).
Rozi, Mahmud Fahrur, Sariman Sariman, and Mohamad Khasanudin. “Development of Religious Character Through the Implementation of Ta’lim Al-Muta’allim.” Scaffolding: Jurnal Pendidikan Islam Dan Multikulturalisme 4, no. 2 (2022): 83–98.
Syayidah, Umi Rif’atus, Boniy Taufiqurrahman, and Nanda Rizki Ahmad Fauzan. “Tinjauan Kitab Ta’lim Muta’allim Dan Sains Mengenai Kebutuhan Air Minum.” Prosiding Konferensi Integrasi Interkoneksi Islam Dan Sains 3 (2021): 33–36.
Wahid, Syamsul, Tuti Awaliyah, and Ali Trisnawati. “Internalisasi Nilai-Nilai Pendidikan Akhlak Dalam Kitab Ta’lim Al-Muta’allim Pada Semester 1 Di Ma’had Idia Prenduan Tahun 2022.” Journal of Innovation Research and Knowledge 2, no. 4 (2022): 979–84.