Memahami Konsep Tasybîh dalam Al-Quran: Perspektif Ahli Tafsir dan Implikasinya Bagi Pengembangan Materi Ajar Ilmu Bayan

Main Article Content

Rizki Abdurahman STAI Al-Hidayah Tasikmalaya, Indonesia
Ikbal Sabarudin STAI Al-Hidayah Tasikmalaya, Indonesia
Mida Hardianti STAI Al-Hidayah Tasikmalaya, Indonesia

Abstract

The concept of tasybîh in bayan science needs to be studied more deeply regarding theory and application in understanding Quranic verses. This study aims to describe the concept of tasybîh in the Quran according to the views of exegetes as material for the development of bayan science teaching materials. This research uses a descriptive qualitative approach with a literature study method. The primary data sources in this study are books that discuss Quranic balaghah, namely al-Itqan fi Ulum al-Quran, Shafwat al-Tafasir, Tafsir al-Munir, and al-I'jaz al-Balaghi. The secondary sources consist of articles, books, and books related to the research topic. The data analysis technique is carried out with a content analysis model through the stages of (1) analysing and compiling data on tasybîh verses in the Quran according to the views of exegetes and (2) describing their implications for the development of bayan teaching materials. The results of this study indicate that there are several tasybîh verses in the Quran according to the views of exegetes in the four books above with various kinds of tasybîh in the perspective of bayan science, such as tasybîh mursal mujmal, tasybîh mursal mufashshal, tasybîh baligh, tasybîh tamtsili, tasybîh maqlub, and tasybîh dhimni. The results of this research data have significant contributions and implications for efforts to develop teaching materials based on Quranic studies.


Abstrak


Konsep tasybîh dalam ilmu bayan perlu dikaji lebih mendalam dari segi teori dan aplikasinya dalam memahami ayat-ayat Al-Quran. Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan konsep tasybîh dalam Al-Quran menurut pandangan ahli tafsir sebagai bahan pengembangan materi ajar ilmu bayan. Penelitian ini menggunakan pendekatan deskriptif kualitatif dengan metode studi pustaka. Sumber data primer dalam penelitian ini adalah kitab-kitab yang membahas balaghah Al-Quran, yaitu: al-Itqan fi Ulum al-Quran, Shafwat al-Tafasir, Tafsir al-Munir, dan al-I’jaz al-Balaghi. Sumber sekundernya terdiri dari artikel, buku, dan kitab yang terkait dengan topik penelitian. Teknik analisis data dilakukan dengan model analisis isi melalui  tahapan (1) menganalisis dan menghimpun data ayat-ayat tasybîh dalam Al-Quran menurut pandangan ahli tafsir dan (2) mendeskripsikan implikasinya terhadap pengembangan materi ajar ilmu bayan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa ada beberapa ayat-ayat tasybîh dalam Al-Quran menurut pandangan ahli tafsir dalam empat kitab di atas dengan berbagai macam tasybîh dalam perspektif ilmu bayan, seperti tasybîh mursal mujmal, tasybîh mursal mufashshal, tasybîh baligh, tasybîh tamtsili, tasybîh maqlub, dan tasybîh dhimni. Hasil data penelitian ini memiliki kontribusi yang siginifikan dan berimplikasi terhadap upaya pengembangan materi ajar ilmu bayan berbasis kajian Al-Quran

Article Details

References

Abdurahman, Rizki. “Konsep Pembelajaran Qawaid Dan Implikasinya Terhadap Pembelajaran.” Ihya Al-Arabiyah: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab 6, no. 2 (2020): 44–53.
Al-Hasyimi, Ahmad, and Jawahir al-Adab. “Jawahir Al-Balâghah: Fi al-Bayân Wa al-Ma’âni, Wa al-Badî.” Beirut: Dâr al-Fikr, 1978.
Al-Suyuti, J. A. R. “The Perfect Guide to the Sciences of the Quran (al-Itqan Fi Ulum al-Quran); Algar, H., Schub, M., Haleem, AA, Eds.” Garnet Publishing: Reading, UK, 2012.
Amalia, Ilma and R. Edi Komarudin. “Sejarah Perkembangan dan Cakupan Ilmu Balaghah Al-Qur’an dalam Kitab Durus fi Ilmi Balaghah Karya Syeikh Muayyin Daqiq Al-Amili,” June 6, 2023. https://doi.org/10.5281/ZENODO.8010135.
Arifin, Muhammad, and M Ag. “ESENSITAS PEMBELAJARAN BALAGAH AL- QUR-AN,” n.d.
Arkal, Arkal, Amrah Kasim, and Kamaluddin Abunawas. “Nilai-Nilai Pendidikan pada Ayat-Ayat Tasybih dalam Surah Al Baqarah (Analisis Ilmu Bayan).” ISTIQRA 10, no. 1 (June 27, 2022): 61–73. https://doi.org/10.24239/ist.v10i1.943.
Hafidz, Muhammad. “MEMAHAMI BALAGHAH DENGAN MUDAH.” journal TA’LIMUNA 7, no. 2 (October 8, 2018): 129. https://doi.org/10.32478/talimuna.v7i2.187.
In’am Fawwal Akkawi. Al-Mu’jam al-Mufashshal Fi Ulum al-Balaghah, Al-Badi’ Wa al-Bayan Wa al-Ma’ani. Beirut: Dar al-Kutub al-Ilmiyyah, 1996.
Jidan, Fayyad. “PERKEMBANGAN ILMU BALAGHAH.” IMTIYAZ: Jurnal Ilmu Keislaman 6, no. 2 (July 19, 2022): 142–50. https://doi.org/10.46773/imtiyaz.v6i2.355.
Khalis, Muhammad, and Nur Alia. “TASYBIH DALAM ILMU AL-BALAGHAH.” JOURNAL OF ARABIC STUDIES 2, no. 2 (2023).
Marlion, Ferki Ahmad, Kamaluddin Kamaluddin, and Putri Rezeki. “TASYBIH AT-TAMTSIL DALAM AL-QUR΄AN: ANALISIS BALAGHAH PADA SURAH AL-KAHFI.” Lughawiyah: Journal of Arabic Education and Linguistics 3, no. 1 (June 30, 2021): 33. https://doi.org/10.31958/lughawiyah.v3i1.3210.
———. “Tasybih At-Tamtsil Dalam Al-Qur’an: Analisis Balaghah Pada Surah Al-Kahfi.” Lughawiyah: Journal of Arabic Education and Linguistics 3, no. 1 (2021): 33–44.
Muhammad Ali Al-Shabuni. Shafwat Al-Tafasir. Kairo: Dar al-Shabuni, 1997.
Muhammad Ali Al-Siraj. Al-Lubab Fi Qawaid al-Lughah Wa Aalat al-Adab al-Nahwu Wa al-Sharfu Wa al-Balaghah Wa al-‘Arudh Wa al-Lughah Wa al-Mitsl. Damaskus: Dar al-Fikr, 1983.
Muhammad Husen Salamah. Al-I’jaz al-Balaghi Fi al-Quran al-Karim. Kairo: Dar al-Afaq al-Arabiyyah, 2002.
Munajat, Fuad. “TELAAH BUKU AL-BALÂGHAT AL-WÂDLIĤAH DAN KESESUAIANNYA SEBAGAI BUKU TEKS PEMBELAJARAN BALAGHAH” 5, no. 1 (2013).
Obaidullah, Akmal Fajri, and Lailiyatur Rohmah. “PANDANGAN ABDUL QAHIR AL-JURJANI TERHADAP AL-FASHAHAH DALAM KITAB DALA’IL AL I’JAZ.” An-Nahdah Al-’Arabiyah 2, no. 1 (February 9, 2022): 67–79. https://doi.org/10.22373/nahdah.v2i1.1488.
Qasim, Muhammad Ahmad, and M. DIB. “Ulum Al Balaghah.” Bairut: Al Muassasah Al Hadithah Lilkitab, 2003.
Rachim, Asfa Kurnia, and Muhammad Nuruddien. “MENGUNGKAP RAHASIA AYAT-AYAT TASYBIH DALAM AL-QUR’AN JUZ 27.” Al-Mustafid: Journal of Quran and Hadith Studies 2, no. 1 (June 16, 2023): 37–51. https://doi.org/10.30984/mustafid.v2i1.584.
Rizki Abdurrahman. Ilmu Bayan: Menyingkap Kekayaan Bahasa Arab Alquran. Bandung: Insan Rabbani, 2022.
Romdoni, Muhammad Panji. “Bentuk dan Tujuan Tasybih dalam Al-Quran: Studi Aplikatif Analisis Balaghah dengan Objek Kajian Juz ‘Amma” 1, no. 1 (2022).
Suryaningsih, Iin, and Hendrawanto Hendrawanto. “Ilmu Balaghah: Tasybih dalam Manuskrip ‘Syarh Fī Bayān al-Majāz wa al-Tasybīh wa al-Kināyah.’” JURNAL Al-AZHAR INDONESIA SERI HUMANIORA 4, no. 1 (January 31, 2018): 1. https://doi.org/10.36722/sh.v4i1.245.
Suyūṭī, Ğalāl al-Dīn al-, and Abū Bakr Muḥammad ibn al-Ṭayyib. Al-Itqān Fīulūm al-Qur’ān. Kairo: Muṣṭafā al-Bābī al-Ḥalabī, 2010.
Syarif, Maria Ulfah, IAIN Bone, UIN Alauddin Makassar, and IAIN Pare-Pare. “Sejarah Ilmu BalᾹgah, Tokoh dan Objek Kajiannya,” n.d.
Wahbah bin Mushthafa Al-Zuhaili. Al-Tafsir al-Munir Fi al-Aqidah Wa al-Syari’ah Wa al-Manhaj. Damaskus: Dar al-Fikr al-Mu’ashir, 1997.
Walfajri, Walfajri. “Tela’ah Buku Ajar Al-Balaghah Al-Wadhihah (Karya ‘Ali Al-Jarim Dan Musthafa Amin).” Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 2, no. 01 (2019): 31–46.
Zaenuddin, Mamat, and Yayan Nurbayan. Pengantar Ilmu Balaghah. Bandung: Bandung: Refika Aditma, 2007.