The Interrelation of Balaghah and Egypt: Study of Amin al-Khuli's Thought

Main Article Content

Muhammad Syihabuddin Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
Kayan Manggala Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
Siti Nurkholisoh Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia
Indana Ilma Ansharah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia

Abstract

The essence of the science of Balaghah has been ingrained in the Arabic language to achieve creativity in both poetry and other literary forms. Al-Khuli in his book "Manahij Tafsir" explains that the many links between Egypt and Balaghah form an intense interrelationship. This article seeks to uncover the forms of a historical overview of Egypt and its influence on the science of Balaghah. This research uses a descriptive qualitative method through the main source of Amin al-Khuli's book "Manahij Tajdid fi al-Nahw wa al-Balaghah wa al-Tafsir wa al-Adab" and some relevant articles. In analyzing the data, researchers went through several stages, namely; identification, categorization, concept-historical content analysis, and ended with interpretation-validation. The results of this article reveal that: 1) Egypt has a strong character both in terms of geographical and social ideals. 2) Egypt became the foothold of prominent Balaghah figures who came from various regions. 3) There are two schools in Balaghah namely kalamiyyah and adabiyyah. 4) Egypt had a huge impact on the development of Arabic literature, which the Egyptians themselves put their literary knowledge as a form of dedication and love of harmony, as well as a form of devotion to the Qur'an. The above points summarize that Balaghah and Egypt have a close relationship that is inseparable in terms of history.


Abstrak


Esensi ilmu Balaghah telah mandarah daging dalam bahasa Arab untuk mencapai kreativitas baik puisi maupun bentuk sastra lainnya. Al-Khuli dalam kitabnya “Manahij Tafsir” menjelaskan bahwa banyak keterkaitan antara Mesir dan Balaghah membentuk interelasionalitas yang intens. Artikel ini ingin mencoba mengungkap bentuk-bentuk tinjauan historis mengenai Mesir dan pengaruhnya terhadap ilmu Balaghah. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif melalui sumber utama kitab karya Amin al-Khuli berjudul Manahij Tajdid fi al-Nahw wa al-Balaghah wa al-Tafsir wa al-Adab, dan beberapa artikel relevan. Dalam menganalisa data, peneliti melewati beberapa tahapan yaitu; identifikasi, kategorisasi, analisis konten konsep-historis, dan diakhiri dengan interpretasi-validasi. Hasil artikel ini mengungkap bahwa: 1) Mesir memiliki tabiat kuat baik dari segi keidealan secara geografis dan sosial. 2) Mesir menjadi pijakan tokoh-tokoh Balaghah terkemuka yang berasal dari berbagai wilayah. 3) Terdapat dua aliran dalam Balaghah yaitu kalamiyyah dan adabiyyah. 4)  Mesir memiliki dampak yang sangat besar bagi perkembangan sastra Arab, yang mana orang-orang Mesir sendiri meletakkan keilmuan sastranya sebagai bentuk dedikasi dan kecintaan pada keharmonian, juga bentuk pengabdian pada al-Qur’an. Berbagai poin di atas menjadi rangkman, bahwa Balaghah dan Mesir memiliki hubungan erat yang tak terpisahkan dari sisi sejarahnya.


 

Article Details

References

Abbas, Faiz Musthofa. “Studi Tafsir Kontemporer: Telaah Buku ‘Al Qur’an Kitab Sastra Terbesar.’” Tsaqafatuna: Jurnal Ilmu Pendidikan Islam 1, no. 2 (2019): 80–88.
Abdurrahman, Rais, and M Fauzan Zenrif. “The Relationship between Philosophy , Balaghah , and the Qur ’ an : A Study of Manahij Tajdid Fi an-Nahwi Wa Al-Balaghah Wa at-Tafsir Wa Al-Adab by Amin Al-Khuli . Introduction Philosophy , Balaghah , and the Quran Academics . The Following Are Several Ba.” Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 04, no. 02 (2023): 47–56.
Agusman, Wira Meinis Tri. “Perkembangan Kebudayaan Mesir.” Ushuluddin Dan Pemikiran Islam. Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau, 2017. http://repository.uin-suska.ac.id/id/eprint/11890.
Al-Iskandari, Ahmad. Al-Wasith Fil-Adab Al-’Arabiy Wa Tarikhuhu. Mesir: Darul Ma’arif, 1916.
Al-Khulli, Amin. “مناهج التجديد في علم النحو و البلاغة و التفسير و الأدب.” Cairo: Mahrajan al-Qira’ah li al-Jami’, 2003.
Amalia, Ilma, and R Edi Komarudin. “Sejarah Perkembangan Dan Cakupan Ilmu Balaghah Al- Qur ’ an Dalam Kitab Durus Fi Ilmi Balaghah Karya Syeikh Muayyin Daqiq Al-Amili.” Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin 1, no. 5 (2023): 241–49.
Aminullah, M. “Hermeneutika Dan Linguistik Perspektif Metode Tafsir Sastra Amin Al-Khuli.” Jurnal Online Kopertais Wilayah IV (EKIV) 9, no. 2 (2016): 325–48. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/elhikam/article/view/2508.
Asifah, Asifah, and Iin Suryaningsih. “Keragaman Jinas Dalam Syair Kitab Ta’lim Al-Muta’allim Karya Imam Zarnuji.” Tsaqofiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab 6, no. 1 (2024): 129–42. https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v6i1.232.
Auchterlonie, Paul. “The Acquisition of Arabic Books by British Libraries 20 Years on: Progress or Decline?” Library Collections, Acquisitions, & Technical Services 29, no. 2 (June 3, 2005): 140–48. https://doi.org/10.1080/14649055.2005.10766047.
Awaluddin, A. Fajar. “Ilmu Balaghah Sebagai Embrio Dalam Dunia Dakwah.” Al-Din: Jurnal Dakwah Dan Sosial Keagamaan 4, no. 2 (2019): 1–9. https://doi.org/10.35673/ajdsk.v1i1.197.
Aziz, Abd, and Made Saihu. “Historisitas Dan Sumber Tafsir Kebahasaan Dalam Memahami Bahasa Al-Quran.” Al Burhan: Jurnal Kajian Ilmu Dan Pengembangan Budaya Al-Qur’an 22, no. 01 (2022): 1–23. https://doi.org/10.53828/alburhan.v22i01.740.
Aziz, Azalia Wardha. “Al-Dakhil DalamTafsir Al-Kasysyaf Karya Al-Zamakhsyari.” Maghza: Jurnal Ilmu Al-Qur’an Dan Tafsir 8, no. 1 (2023): 29–49.
Danial, Danial. “Corak Penafsiran Al-Qur’an Periode Klasik Hingga Modern.” Hikmah Journal of Islamic Studies 15, no. 2 (2020): 70. https://doi.org/10.47466/hikmah.v15i2.136.
Fatikasari, Lina. “Al-Jurjani Dan Sejarah Perkembangan Ilmu Balaghah.” Maliki Interdisciplinary Journal 1, no. 4 (2023): 271–77.
Has, Qois Azizah Bin, and Muhammad Zaky Sya’bani. “Integrasi Sastra Arab Dan Islam Serta Pengaruhnya Terhadap Sastrawan Muslim Modern.” Al-Fathin 3 (2020).
Husnaya, Leila Ahya, and Rizka Eliyana Maslihah. “Musykilaat Ta’allum Al-Lughah Al-’Arabiyyah Bi Al-Madrasah Al-Mutawassithah Al-Islamiyyah Nurul Mujtahidin Mlarak Ponorogo.” Tsaqofiya : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab 4, no. 1 (2022): 136–58. https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v4i1.91.
Jidan, Fayyad. “Perkembangan Ilmu Balaghah.” Imtiyaz 6, no. 8.5.2017 (2022): 2003–5.
Karim, Pangulu Abdul. “Interelasi Agama Dan Budaya.” Nizhamiyah VI, no. 2 (2016): 97–109.
Mofid, Moh., and Mohammad Zainal Hamdy. “Dekonstruksi Pendekatan Kritik Sastra Terhadap Al-Quran Perspektif Amin Al-Khuli.” Al-Irfan : Journal of Arabic Literature and Islamic Studies 4, no. 2 (2021): 238–53. https://doi.org/10.36835/alirfan.v4i2.5069.
Mubarak, Faisal. “Nahwu Dan Balaghah Dalam Perspektif Ilmu Linguistik Modern.” Fakultas Keguruan IAIN Antasari Banjarmasin, 2008, 282.
Muhammad. Metode Penelitian Bahasa. Yogyakarta: Ar Ruzz Media, 2011.
Najiha Khurin’in, Aisy. “Tafsir Sastra Kontemporer Oleh Amin Al-Khuli Dan Aisyah Abdurrahman Bint Al-Syathi’.” Al Furqan: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Tafsir 6, no. 1 (2023): 62–71. https://doi.org/10.58518/alfurqon.v6i1.1743.
Pratama, Rudyyanton Salam, and Agam Sulaima. “Aliran Sastra Arab Modern; Madrasah Diwan” 2, no. 1 (2023): 43–51.
Rahman, Habibur. “Amin Al-Khuli, Pendekatan Kritik Sastra Terhadap Al-Quran.” Al-Irfan Volume 1, (2019): 94–120.
Ramadhani, Wali. “Amin Al-Khuli Dan Metode Tafsir Sastrawi Atas Al-Qur’an.” At-Tibyan 02, no. 1 (2017): 1–7. http://www.albayan.ae.
Ramdhan, Tri Wahyudi. “Interelasi Islam Dan Agama Serta Adat Jawa.” Al-Thiqah 02, no. 02 (2019): 71–92. http://ejurnal.stiuda.ac.id/index.php/althiqah/article/view/21.
Rostami-Nasab, Abas Ali, Oranus Tajedini, and Ali Sadatmoosavi. “Examination of the ‘Theory of Guidance’ in the View of ‘Ali Ibn Abi Talib (a): An Exploration into the Nahj Al-Balaghah.” Journal of Research on Christian Education 25, no. 2 (May 3, 2016): 203–20. https://doi.org/10.1080/10656219.2016.1191392.
Setyawan, Mohammad Yusuf. “Perspektif Filosofis Penelitian Bahasa Arab; Kajian Pembelajaran Bahasa Dengan Metode Terjemah.” Tsaqofiya : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab 4, no. 1 (2022): 113–26. https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v4i1.47.
Shidiqiyah, Firstiyana Romadlon Ash. “Aliran Sastra Arab Klasik Sebagai Respon Atas Modernisasi Arab: Kajian Historis.” Al-Fathin 5, no. 1 (2022): 111–22. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v5i01.4540.
Stetkevych, Suzanne Pinckney. “Abbasid Panegyric: Badīʿ Poetry and the Invention of the Arab Golden Age.” British Journal of Middle Eastern Studies 44, no. 1 (January 2, 2017): 48–72. https://doi.org/10.1080/13530194.2016.1180236.
Supradi, Bambang. “Dinamika Pendidikan Islam Di Mesir.” Pendidikan Islam 9, no. 2 (2020): 77–102.
Suryani, Khotimah. “Keunggulan Bahasa Al-Quran Di Bidang Sastra (Al-Balaghah) Dalam Pandangan Ibn Asyur.” Studi Keagamaan, Pendidikan Dan Humaniora 6, no. 2 (2019): 220–45. http://e-jurnal.unisda.ac.id/index.php/dar/article/view/1652.
Syarifuddin, Moh. “Sastra Qur’ani Dan Tantangan Sastra Islam Di Indonesia.” Conference Proceedings: Annual International Conference on Islamic Studies (AICIS XII), 2022, 1260–79.
Thabrani, Ach. “Nadzam Dalam I’Jaz Al Quran Menurut Abdul Qahir Al Jurjani.” Al Mi’yar: Jurnal Ilmiah Pembelajaran Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 1, no. 1 (2018): 1. https://doi.org/10.35931/am.v1i1.80.
Wahab Syakhrani, Abdul, and Saipul Rahli. “Latar Belakang Munculnya Ilmu Balaghah, Tokoh-Tokoh, Karya-Karyanya Dan Aspek-Aspeknya.” MUSHAF JOURNAL: Jurnal Ilmu Al Quran Dan Hadis 3, no. 1 (2022): 59–71. https://doi.org/10.54443/mushaf.v3i1.88.
Wargadinata, Wildana. Sastra Arab Masa Jahiliyah Dan Islam. UIN MALIKI PRESS Malang, 2018. website://press.uin-malang.ac.id.
Yamani, Gasim. Balaghah Al-Qur’an: Mendaki Ketinggian Bahasa Al-Qur’an Mendalami Kandungan Maknanya. Yogyakarta: Pesantren Anwarul Qur’an, 2023.
Zemoura, Nawal. “أصل اللغة وما هيتها: دراسة مقارنة للاراء و الحجج.” Tsaqofiya : Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab 5, no. 1 (2023): 164–80. https://doi.org/10.21154/tsaqofiya.v5i1.217.
Zubairin, Achmad. “Upaya Pembuktian Otentisitas Al-Qur`an. Melalui Pendekatan Sastra (Tafsir Adabiy).” Jurnal Asy-Syukriyyah 21, no. 1 (2020): 34–48. https://doi.org/10.36769/asy.v21i1.97.