Pembelajaran Bahasa Arab di Program Pengembangan Bahasa Arab FAI UMM : Problematika Dan Upaya

Main Article Content

Panji Adipura Sumekar Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia
Sunarto Sunarto Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia
Anisatu Thoyyibah Universitas Muhammadiyah Malang, Indonesia

Abstract

This study aims to determine the factors that cause Arabic learning problems in students of the Arabic Language Development Programme FAI UMM and to find out the efforts in solving these problems. The object of this research is PBA A class students in the even semester, 2019/2020 academic year and lecturers who teach in the class. This research method is qualitative with the type of case study research. Data collection techniques were observation and interview. Data analysis used the descriptive analysis method. The results showed four problematic factors: (1) student factors, including educational background and motivation. (2) lecturers' factors include minimisation in Arabic, methods, and learning media. (3) social factors and infrastructure include the campus environment and facilities. (4) psychological factors, which include self-confidence. The efforts made at PPBA FAI UMM to overcome these problems, namely creating a pleasant classroom atmosphere, always using media when learning takes place, and lecturers making it a habit to use Arabic in the Arabic language learning process so that students get used to speaking Arabic. There are differences in the abilities and backgrounds of each student with one another, so the lecturer is ready to provide more guidance. They use media/props to explain and make it easier to convey language-learning material.


Asbtrak


Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui faktor penyebab problematika pembelajaran bahasa Arab pada mahasiswa Program Pengembangan Bahasa Arab FAI UMM dan mengetahui upaya dalam memecahkan problematika tersebut. Objek penelitian ini ialah mahasiswa kelas PBA A pada semester genap, tahun ajaran 2019/2020 dan dosen yang mengajar pada kelas tersebut. Metode penelitian ini adalah kualitatif dengan jenis penelitian studi kasus. Teknik pengumpulan data berupa observasi dan wawancara. Analisis data menggunakan metode deskriptif analisis. Hasil penelitian menunjukkan adanya empat faktor problematika, yaitu: (1) faktor mahasiswa yang meliputi latar belakang pendidikan dan motivasi. (2) faktor dari dosen yang meliputi minimalisasi dalam berbahasa Arab, metode, dan media pembelajaran. (3) faktor sosial dan sarana prasarana yang meliputi lingkungan di kampus dan fasilitas. (4) faktor psikologis yang meliputi kepercayaan diri. Adapun upaya yang dilakukan di PPBA FAI UMM untuk mengatasi problematika tersebut, yaitu: menciptakan suasana kelas yang menyenangkan, selalu menggunakan media saat pembelajaran berlangsung dan dosen membiasakan menggunakan bahasa Arab dalam proses pembelajaran bahasa Arab sehingga mahasiswa terbiasa dengan berbahasa Arab. Adanya perbedaan kemampuan dan latar belakang setiap mahasiswa yang satu dengan yang lainnya, maka dosen siap memberi bimbingan lebih. Menggunakan media/alat peraga untuk menjelaskan dan mempermudah dalam menyampaikan materi pembelajaran bahasa Arab

Article Details