Management of the Tahadduts Program to Improve Speaking Skills for UMY Students
DOI:
https://doi.org/10.21154/yj10r226Keywords:
Program Management, Tahadduts, Speaking Skills, studentsAbstract
This study aims to describe the management of the Tahadduts program in improving speaking skills for UMY students. This research method uses a descriptive qualitative approach with research subjects including 95 UMY students who participated in the Tahadduts program. The data collection techniques were through observation, interviews, documentation, and questionnaires, which were then analyzed using interactive qualitative analysis from Miles and Huberman, which consisted of three steps: data reduction, data presentation, and drawing conclusions. The results of this study indicate that the Tahadduts program is run by implementing a management system that includes: 1) planning, including coordination meetings and classification of student and educator classes; 2) organizing, involving class divisions adjusted to class levels, namely beginners, intermediate, and advanced; 3) implementation of learning activities every Wednesday and Saturday; and 4) evaluation at the end of each month in the form of final semester exams and language level increases. In addition, the Tahadduts program has a positive impact on improving the speaking skills of UMY students, with an average questionnaire calculation result of 74.57%.
Abstrak
Penelitian ini bertujuan untuk mendeskripsikan manajemen program Tahadduts dalam meningkatkan keterampilan berbicara bagi mahasiswa UMY. Metode penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif deskriptif dengan subyek penelitian meliputi 95 mahasiswa UMY yang mengikuti program tahaddust. Adapun teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, dokumentasi dan angket, yang selanjutnya dianalisis dengan analisis kualitatif interaktif dari Miles dan Huberman yang terdiri dari 3 langkah, yaitu reduksi data, penyajian data dan penarikan kesimpulan. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa program tahadduts dijalankan dengan menerapkan sistem manajemen yang meliputi: 1) perencanaan meliputi rapat koordinasi, klasifikasi kelas peserta didik dan tenaga pendidik, 2) pengorganisasian melibatkan pembagian kelas yang disesuaikan dengan tingkatan kelas yaitu pemula, menengah, dan lanjutan, 3) pelaksanaan kegiatan pembelajaran setiap hari Rabu dan Sabtu, dan 4) evaluasi setiap akhir bulan berupa ujian akhir semester dan kenaikan level bahasa. Selain itu, program tahadduts memberikan dampak yang positif terhadap peningkatan keterampilan berbicara mahasiswa UNY, dengan rata-rata hasil perhitungan angket sebesar 74,57%.
References
Abdul Wahab Rasyidi and Suci Ramadhanti Febriani. “Teknik Pengajaran Keterampilan Berbicara Berbasis Kecerdasan Majemuk Pada Tingkat Ibtidaiyyah.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 4, no. 2 (November 17, 2020): 193–210.
Abrar, Muh. and Asriani. “Bimbingan Bahasa Arab Tingkat Dasar Pada Masyarakat Kelurahan Benteng Ciampea Bogor.” Mafaza : Jurnal Pengabdian Masyarakat 3, no. 1 (June 6, 2023): 35–51. https://doi.org/10.32665/mafaza.v3i1.1652.
Amin, Irsal. “Buku Al-Arabiyah Baina Yadaik Pada Program Intensif Language Learning Pusat Pengembangan Bahasa IAIN Padangsidimpuan.” Tazkir : Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial Dan Keislaman 7, no. 1 (June 2, 2021): 61–74. https://doi.org/10.24952/tazkir.v7i1.3817.
Angelya, Alifa Audy, Nurmalasari, Enggin Rios Saputra, Naziha Amani, Sukatin, and Mashudi Hariyanto. “Pengorganisasian Dalam Manajemen Pendidikan.” Jurnal Riset Manajemen Dan Akuntansi 2, no. 3 (December 19, 2022): 97–105. https://doi.org/10.55606/jurima.v2i3.856.
Arifudin, Moh., Fathma Zahara Sholeha, and Lilis Fikriya Umami. “PLANNING (PERENCANAAN) DALAM MANAJEMEN PENDIDIKAN ISLAM.” MA’ALIM: Jurnal Pendidikan Islam 2, no. 02 (December 11, 2021). https://doi.org/10.21154/maalim.v2i2.3720.
Erlianti, Dila, E.Maznah Hijeriah, Lili Suryani, Lilis Wahyuni, Nurmala Sari, and Dwi Hartutik. Metodologi Penelitian : Teori Dan Perkembangannya. Jambi: PT. Sonpedia Publishing Indonesia, 2024. https://books.google.co.id/books?id=_2QbEQAAQBAJ.
Ernawati, Euis. “Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Di Perguruan Tinggi Pariwisata.” Arabiyat : Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban 5, no. 1 (June 3, 2018): 15–37. https://doi.org/10.15408/a.v5i1.7515.
Fadli, Muhammad Rijal. “Memahami desain metode penelitian kualitatif” 21, no. 1 (2021).
Faishal, Ahmad, Bondan Hari Mukti, Izul Hana Maulida, Najwa Kuntum Ardhisa, and Sabrina Idamatus Silmi. Model Pembelajaran Bahasa Indonesia Generasi Alpha. Semarang: Cahya Ghani Recovery, 2024. https://books.google.co.id/books?id=vDsJEQAAQBAJ.
Farah, Julisa, and Nuril Mufidah. “Manajemen Halaqoh Bahasa Untuk Meningkatkan Maharaoh Kalam Di Pondok Pesantren,” May 1, 2022. https://doi.org/10.31219/osf.io/yebq3.
Febriani, Suci Ramadhanti, Wildana Wargadinata, Syuhadak Syuhadak, and Faisal Mahmoud Adam Ibrahim. “Design of Arabic Learning for Senior High School in the 21st Century.” Jurnal Al-Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab 12, no. 1 (May 31, 2020): 1–21. https://doi.org/10.24042/albayan.v12i1.5886.
Hakim, Lukman. “Manajemen Program Kelas Unggulan Untuk Meningkatkan Citra Madrasah Tsanawiyah 1 Kabupaten Madiun.” Southeast Asian Journal of Islamic Education Management 2, no. 1 (May 2, 2021): 1–14. https://doi.org/10.21154/sajiem.v2i1.37.
Hietajärvi, Anna-Maija, Kirsi Aaltonen, and Harri Haapasalo. “Opportunity Management in Large Projects: A Case Study of an Infrastructure Alliance Project.” Construction Innovation 17, no. 3 (July 10, 2017): 340–62. https://doi.org/10.1108/CI-10-2016-0051.
Holilulloh, Andi, Mujawir Sayyid Mujawir Sakran, and Wail As-Sayyid. “Analisis Materi Dan Metode Sintaksis Arab Dalam Kitab An-Nahwu Al-Wadhih.” Al-Fathin: Jurnal Bahasa Dan Sastra Arab 3, no. 02 (February 27, 2021): 125. https://doi.org/10.32332/al-fathin.v3i02.3103.
Irmanto, Andri, and Muannif Ridwan. “Analisis Tentang Pentingnya Rencana Strategis Organisasi.” Jurnal Indragiri Penelitian Multidisiplin 1, no. 1 (2021).
Irvansyah, Nur Cholis, Nurul Ainiy, and Zakiyah Arifa. “Implementation of Arabic Week Program to Improve Speaking Skills at Darussalam Gontor Modern Islamic Institution 1st/ تنفيذ برنامج الأسبوع العربي لترقية مهارة الكلام في معهد دار السلام كونتور الإسلامي الحديث الأول.” Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language 6, no. 1 (June 10, 2022): 58. https://doi.org/10.17977/um056v6i1p58-76.
Malawi, Ibadullah, Ani Kadarwati, and Dian Permatasari Kusuma Dayu. Teori Dan Aplikasi Pembelajaran Terpadu. Cv. Ae media grafika, 2019.
Massofia, Fitrah Dinanti, and Suci Ramadhanti Febriani. “Analisis Kurikulum Bahasa Arab Dengan Model Rogers Di SMP IT Insan Cendekia Boarding School Payakumbuh.” Tsaqofiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab 5, no. 1 (2023): 1–18.
Maulana, Muhammad Rifqi, Zein Ridha, and Bakri Mohammed Bkheet Ahmed. “Language Environment on Speaking Skills Training in Islamic Middle School.” Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab 8, no. 2 (October 1, 2024): 617–40. https://doi.org/10.29240/jba.v8i2.10962.
Mayasari, Annisa, Yuli Supriani, and Opan Arifudin. “Implementasi Sistem Informasi Manajemen Akademik Berbasis Teknologi Informasi Dalam Meningkatkan Mutu Pelayanan Pembelajaran Di SMK.” JIIP - Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan 4, no. 5 (September 11, 2021): 340–45. https://doi.org/10.54371/jiip.v4i5.277.
Mekawati, Nurul Oktaviana, Herianto Herianto, and Messiono Messiono. “Evaluasi Manajemen Dalam Lembaga Pendidikan Tinggi.” Jurnal Ilmiah Universitas Batanghari Jambi 23, no. 2 (July 26, 2023): 1348. https://doi.org/10.33087/jiubj.v23i2.3362.
Mubiina Munief, M. Fathan, Cahya Ayu Kamila, and Rangga Abdul Firman. “Manajemen Pengembangan Kemampuan Bahasa Arab Pada Madrasah.” Jurnal Pendidikan Indonesia 2, no. 09 (September 25, 2021): 1563–71. https://doi.org/10.59141/japendi.v2i09.296.
Muhammad ’Ainul Yaqin. “Strategi Pengajaran Bahasa Arab Untuk Non Arab Untuk Meningkatkan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Non Arab Pada Program Intensif Jurusan Bahasa Arab Dan Budaya Universitas King Saud Riyadh.” Alsinatuna: Journal of Arabic Linguistics and Education 10, no. 1 (June 25, 2020): 204–15.
Nashrullah, Muhammad, and Mirwan Akhmad Taufiq. “Analisis Buku Bahasa Arab Pegangan Guru Dan Siswa Kelas XI Kurikulum 2013.” TSAQOFIYA: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab 3, no. 1 (2021): 16–25.
Nasution, Umar Hamdan, and Listya Devi Junaidi. Metode Penelitian. Riau: Serasi Media Teknologi, 2024. https://books.google.co.id/books?id=WCE3EQAAQBAJ.
Nurstalis, Nusi, Tatang Ibrahim, and Nandang Abdurrohim. “Peran Manajemen Sarana Dan Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Smp Islam Cendekia Cianjur.” Jurnal Isema : Islamic Educational Management 6, no. 1 (June 30, 2021): 63–76. https://doi.org/10.15575/isema.v6i1.6579.
Rusdiana. SISTEM INFORMASI MANAJEMEN PENDIDIKAN: Konsep, Prinsip, Dan Aplikasi. Bandung: Fitrah Ilhami, 2021. https://books.google.co.id/books?id=DRFUEAAAQBAJ.
Sarbaini, Albarra, and Novita Rahmi. “Enhancing Arabic Speaking Skills: A Study on Instructional Design, Implementation, and Assessment.” Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab 8, no. 2 (October 22, 2024): 641–62. https://doi.org/10.29240/jba.v8i2.10828.
Setiawan, Hasrian Rudi. Manajemen Peserta Didik: (Upaya Peningkatan Kualitas Lulusan. 1. Medan: umsu press, 2021. https://books.google.co.id/books?id=Tyo_EAAAQBAJ.
Subhaktiyasa, Putu Gede. “Menentukan Populasi Dan Sampel: Pendekatan Metodologi Penelitian Kuantitatif Dan Kualitatif.” Jurnal Ilmiah Profesi Pendidikan 9, no. 4 (November 19, 2024): 2721–31. https://doi.org/10.29303/jipp.v9i4.2657.
Sugirma, Sugirma, M. Abdul Hamid, and Agustang K. “Analysis of Speaking Skill Learning Difficulties in Students of the Arabic Language Education Study Program at State Islamic Institute.” Arabiyatuna: Jurnal Bahasa Arab 8, no. 2 (September 30, 2024): 579–96. https://doi.org/10.29240/jba.v8i2.10903.
Sungkar, Abdullah. “Evaluasi Peran Dan Kontribusi Organisasi HMJ PBA UIN Raden Intan Lampung Dalam Meningkatkan Kemampuan Bahasa Arab Mahasiswa.” Tsaqofiya: Jurnal Pendidikan Bahasa Dan Sastra Arab 4, no. 2 (2022): 174–87.
Utama, Fajar Tresna, Siti Maheran, and Muhammad Safarudin. “Pelatihan Keterampilan Berbicara Bahasa Arab (Maharah Kalam) Melalui Program Yaumul ‘Arabiyah bagi Guru dan Karyawan di Pondok Pesantren Adzkiya Tanjungpinang” 3, no. 1 (2023).
Wahib, Abd. “Manajemen Evaluasi Program Supervisi Pendidikan Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan.” Auladuna : Jurnal Prodi Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 3, no. 1 (July 3, 2021): 91–104. https://doi.org/10.36835/au.v3i1.512.
Wati, Sinta Fajar, Ade Akhmad Saputra, and Lia Efriliyanti. “Manajemen Pengelolaan Kelas dalam Menciptakan Lingkungan Positif” 2, no. 1 (2024).